oregano 2662890 1280
Piękno

Kolendra siewna – Coriandrum sativum-wlasciwosci-lecznicze


Kolendra jest kolejną z przypraw wszechobecnych w naszej kuchni – dodawana do mięs, marynat, do produktów ciężkostrawnych, czy też mogących powodować wzdęcia. Znana jest już od starożytności, a wzmianki o niej możemy spotkać w papirusach egipskich, czy nawet Piśmie Świętym (gdzie jest porównywana manny). Ceniona również przez starożytnych rzymian, w średniowieczu była uznawana za afrodyzjak (chociaż przy działaniu wiatropędnym nie byłbym taki pewien).

Skład chemiczny:

Zerknijmy jednak na skład: Owoc kolendry zawiera olejek eteryczny (głównie koriandrol, kamfora, geraniol, limonen czy alfa-pinen), furanokoumaryny takie jak bergapten, ksantotoksyna czy imperatoryna. Pozostałymi składnikami sąflawonoidy, białko, olej tłusty, węglowodany, fitosterole, beta-sitosterol, gamma-sitosterol.

Działanie i zastosowanie:

No dobrze, mamy skład, ale jak to ma działać? Kolendrę z powodzeniem możemy stosować przy wzdęciach, niestrawności oraz braku apetytu https://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Objawy_chorobowe. Dzięki działaniu wiatropędnemu, przeciwskurczowemu i zwiększającemu wydzielanie soków trawiennych, będzie doskonałą przyprawą użytkową.

Z kolei dość nieoczekiwanym działaniem surowca, jakim jest kolendra jest działanie przeciwmigrenowe – w badaniu na grupie 68 osób (34 przyjmowały lek, druga połowa placebo) wykazano, że w przypadku osób przyjmujących syrop z kolendry, czas trwania ataku migreny skrócił się przeciętnie o 5,7 godziny, zmniejszyła się też intensywność bólu.

Kolejnym argumentem za włączeniem kolendry do naszej diety jako przyprawy jest jej działanie przeciwbakteryjne, dzięki któremu nasze potrawy będą nie tylko lepiej smakowały i pomagały nam utrzymać jak najlepszy stan zdrowia, ale również zwiększy ich trwałość – jak podają badania, warto jest stosować olejek eteryczny pozyskiwany z kolendry jako naturalny konserwant żywności.

Kto powinien uważać na kolendrę?

Jeśli chodzi o ryzyko przyjmowania owocu kolendry, jest ono bardzo niskie – powinniśmy być ostrożni z opalaniem, ponieważ zawarte w surowcu kumaryny zwiększają naszą wrażliwość na światło, poza tym, jak w przypadku każdego leku przyjmowanego drogą doustną możemy liczyć się z niewielkim ryzykiem biegunki, mdłości czy też alergii pokarmowej orka.sejm.gov.pl. Brakuje badań odnośnie przewlekłego przyjmowania kolendry, jednak można uznać, że dopóki nie przyjmujemy kolendry w dużych ilościach (powyżej zalecanej przez Komisję Europejską dawki 3g dziennie), nie musimy obawiać się opóźnionych w czasie efektów.

Źródła:

  • Matławska I, Farmakognozja, podręcznik dla studentów farmacji. 2005
  • Encyklopedia Zielarstwa i Ziołolecznictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000
  • Silva F, Domingues FC. Antimicrobial activity of coriander oil and its effectiveness as food preservative. Crit Rev Food Sci Nutr [Internet]. 2017;57(1):35-47 pl.wikipedia.org.
  • Kasmaei HD, Ghorbanifar Z, Zayeri F, Minaei B, Kamali SH, Rezaeizadeh H, Amin G, Ghobadi A, Mirzaei Z. Effects of coriandrum sativum syrup on migraine: A randomized, triple-blind, placebo-controlled trial. Iran Red Crescent Med J [Internet]. 2016;18(1):1-7.

Rate this post