fresh 3541957 1280
Piękno

Witaminy, a diety


Witaminy spełniają rolę czynników aktywujących przemianę materii (wspomagają pracę enzymów). Organizm człowieka nie jest w stanie wytworzyć ich sam, dlatego dostarczamy je głównie z pożywieniem. Ich niedobór w organizmie może spowodować wiele ciężkich chorób:

  • beri-beri (brak wit.B1)
  • szkorbut (brak wit. C)
  • łojotok (brak wit. H)
  • zła krzepliwość krwi (brak wit. K)
  • krzywica (brak wit. A)
  • pelagra (brak wit. PP)

dietaNa ogół orientujemy się, w jakim pożywieniu szukać poszczególnych witamin, ale dla przypomnienia proponuję podstawowe zestawienie:

  • wit. B1 (tiamina): ziarna zbóż, orzechy, drożdże, rośliny strączkowe
  • wit https://pl.wikipedia.org/wiki/Celuloza. B2 (ryboflawina): jaja, białe mięso, mleko, jarzyny, wątroba
  • wit. PP (B3, niacyna): orzechy, groch, fasola, mięso, drożdże
  • wit. B5 (kwas pantotenowy): nerki, wątroba, surowe jarzyny, żółtka jaj
  • wit. B6 (pirodyksyna): otręby, drożdże, seler, mięso, papryka, sałata
  • wit. B9 (kwas foliowy): sałata, szpinak, szparagi, brokuły, kalafior, brukselka, kapusta, fasola, soczewica, banany, awokado, pomarańcze, orzechy, słonecznik, wątroba, drożdże piwne, pomidory, buraki
  • wit. B12 (kobalamina): wątroba, nerki, serce, chude mięso, ryby, skorupiaki, ser, jaja
  • wit. E (tokoferol): kiełki pszenicy, całe ziarna zbóż, sałata, kapusta, czosnek, mleko, ser, jaja
  • wit. A (retinol): wątroba, jaja, mleko, tran (jako karoten, prowitamina A występuje w zielonej pietruszce, marchwi, morelach, brzoskwiniach, pomidorach i organizm jest zdolny przekształcić go w witaminę A)
  • wit. D (kalcyferol): ryby, tran, mleko, wątroba
  • wit. H (biotyna): wątroba, orzechy włoskie i ziemne, mąka sojowa, żółtka jaj, migdały, sardynki, brązowy ryż (naturalny), grzyby

Dawniej ludzie odżywiali się właściwiej, przyjmując w urozmaiconym jedzeniu wszystkie niezbędne składniki, ale rozwój przemysłu spowodował takie przetwarzanie pokarmów, które pozbawia je odżywczych składników (np. polerowanie ryżu, który wygląda ładniej, ale brak mu wit. B1). Również karmienie zwierząt przemysłową paszą zmienia wartość pożywienia.

Zagrożeniem dla sprawnego funkcjonowania organizmu jest też stosowanie specjalnych diet, np. diety białkowej . Polega ona na odżywianiu wyłącznie mięsem i jego przetworami. Jeśli trwa długo i nie jest przeplatana innymi dietami, może doprowadzić do braków błonnika, co spowoduje zaparcia i upośledzenie czynności jelit. Dieta ta wpływa także na zwiększone wydalanie wapnia, co może doprowadzić do osteoporozy. Taka monodieta może również spowodować brak witamin z grupy B, kwasu foliowego, wit. C, PP i minerałów.
Dieta wyłącznie roślinna też nie jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ może zagrozić nam niedoborem aminokwasów, koenzymu Q10 i innych witamin.

Diety tego typu w połączeniu ze spożywaniem przemysłowo przetworzonych artykułów spożywczych mogą wywołać różne niepożądane efekty, m.in. hipowitaminozę. Do jej objawów zaliczymy pękanie kącików ust, suchość skóry, zapalenie wielonerwowe, niedowidzenie o zmierzchu, zespół „suchego oka”, zapalenie języka, niewydolność kory nadnerczy, zmiany w szpiku kostnym, zaburzenia psychiczne, anemię złośliwą, niepłodność, niedokrwistość, osłabienie mięśni szkieletowych, zapalenie jelit, podwyższony poziom cholesterolu, wypadanie włosów i inne schorzenia żaden.

Prawidłowy wniosek nasuwa się sam: najbezpieczniejsze są diety zrównoważone. Może nie mają aż tak spektakularnego działania i chudniemy wolniej, ale korzyść jest niezaprzeczalna – nie musimy się zastanawiać, jakimi syntetycznymi witaminami je uzupełniać, ponieważ witaminy te otrzymujemy w postaci naturalnej i różnorodnej.

Wiemy, że witaminy naturalne mają budowę lewoskrętnych związków organicznych, a witaminy syntetyczne są ich lustrzanym, prawoskrętnym odbiciem. Jaki więc wpływ na organizm ma częste syntetyczne suplementowanie? Na to pytanie proponuję poszukać odpowiedzi, kierując się czystą logiką.
Istnieje jednak wiele czynników mogących spowodować większe zużycie witamin i biopierwiastków, między innymi czynne uprawianie sportu, nadmierny wysiłek, przebyte choroby, palenie tytoniu, niezbilansowana dieta itp. Dawki witamin z pokarmu nie są wtedy wystarczające i sięgamy po preparaty uzupełniające, ale tylko do momentu zbilansowania organizmu.

Człowiek, który stara się jeść naturalne produkty, przetworzone we własnej kuchni i zbilansowane, lub jada różnorodnie i unika syntetycznego pożywienia, nie musi obawiać się niedoborów witaminowych.
JESTEŚMY TYM, CO JEMY. To największa prawda wszech czasów.

Rate this post